Velkolepá výstava a její přípravy Inspiring Beauty: 50 Years of Ebony Fashion Fair

Sponsor_a_Garment-540-721

Modely pro výstavu Inspired Beauty: 50 Years of Ebony Fashion Fair byly vybrané z období 1964 až 2009.

276991446

Enice Johnson zakladatelka putovního veletrhu módy.

Od 28. ledna 2015 bude v Milwaukee Art Museum ve Wisconsinu otevřena úspěšná putovní výstava Inspiring Beauty: 50 Years of Ebony Fashion Fair. Výstava představuje vybrané modely, které se objevily na módním veletrhu The Ebony Fashion Fair pořádaným Enice Johnson.

Příběh začíná v roce 1958, kdy paní Johnson zakládá putovní veletrh jako nadaci pro nemocnici v New Orleans. Móda, jíž představila, byla zaměřená na afroamerickou střední třídu a návrháře, kteří pro ně navrhovali. Na přehlídkových molech prezentovala modely od světoznámých osobností, mezi něž patřili Yves St. Laurent, Oscar de la Renta, Pierre Cardin, Emanuel Ungaro, Christian Lacroix, Patrick Kelly a další. Veletrh procestoval více než 200 měst napříč Spojenými státy, Kanadou a Karibikem a vydělal přes 55 mil. dolarů. Svou pouť zakončil v 2009, rok před smrtí své zakladatelky.

bez názvuVýstava vznikla v Chicago History Museum, které nechalo nahlédnout do jejích příprav zahrnujících návrhy výstavních prostor i restaurování některých modelů.

Pro výstavu bylo vybráno celkem 60 jedinečných modelů, mezi nimi také dámské svatební šaty od amerického módního návrháře Boba Mackieho z kolekce podzim roku 2001. Dlouhé přiléhavé šaty s kuklou rámující obličej jsou pošité třpitivými kamínky aplikovanými na jemnou tkaninu tělové barvy. Julie Benner, textilní restaurátorka Chicagského muzea svatební šaty nejprve důkladně prozkoumala. Zjistila, že během používání došlo k poškození spodní tkaniny, která byla na několika místech odřená a potrhaná. Julie Benner se rozhodla použít hedvábnou krepelínu. Tu bylo nutné obarvit v lázni na potřebný odstín korespondující se spodní tkaninou.

EFF1388

Svatební šaty od amerického módního návrháře Boba Mackieho z kolekce podzim 2001.

Mackie-1

Restaurátorka Julie Benner pracuje na svatebních šatech.

Prostřednictvím několika zkoušek na vzorcích se podařilo namíchat vhodný odstín. Podle receptury si pak připravila větší množství barvící lázně a obarvila větší kus tkaniny na opravu šatů. Paní Benner pečlivě zapsala množství barviva a přídavných látek a přiložila příslušné vzorky. Díky tomu bude v budoucnu snadné kteroukoliv z již nabarvených odstínů v případě potřeby obarvit. Poškozené díly na vnitřní straně šatů byly překryty krepelínou a okraje v místě švů založeny a zašity. Krepelína je částečně transparentní a má matný vzhled stejně jako spodní tkanina. Také má nízkou gramáž, takže oděv nezatíží. Nově podšité poškozené díly jsou nyní dostatečně zajištěny a šaty mohou být vystaveny.

Mackie-4

Během barvícího procesu je nutné obarvit několik vzorků než je dosaženo požadovaného odstínu. Poměr jednotlivých barviv a pomocných látek musí být přesně odměřen.

Mackie-6

Julie Benner pečlivě zapsala všechny recepty, takže vyzkoušené odstíny bude možné v budoucnu obarvit přímo.

Mackie-7

Poškozené díly byly z vnitřní strany překryty a zašity ve švu.

276991424

Svatební šaty po restaurování.

4.-Sarli-detail-3

Doplňování chybějících flitrů.

Julia Benner se podílela i na restaurování koktejlových šatů italského návrháře Fausta Sarli z kolekce podzim/zima 1999/2000. Enice Johnson je získala během své poslední cesty do Evropy, kde nakupovala modely pro přehlídkový veletrh. Dvoudílné dámské šaty jasně žluté barvy jsou bohatě pošité žlutými flitry.

5.-Sarli-detail-3

Elizabeth Knight restauruje žluté koktejlové šaty.

Nošení a používání šatů způsobilo jednak výpadky flitrů, které se časem uvolnily a odpadly, ale také trhliny. Ty zapříčinila samotná váha  velkého množství flitrů. Restaurátorka za pomoci praktikantky Elizabeth Knight dlouho hledala odpovídající flitry na doplnění a také způsob, jakým nové flitry přišít na místa těch chybějících.

6.-EFF-Finished_17_detail

Žluté koktejlové šaty od návrháře Fausta Sarli byly umístěné vedle modelů od Fabrice z kolekce jaro/léto 1990.

Všechny oděvy byly foceny do katalogu a k tomuto účely bylo nutné přichystat vhodné figuríny. Emma Denny, která se zabývá úpravou figurín a instalací oděvů spolu s praktikantkou Elizabeth Knight strávily spoustu času přišíváním vycpávek z bavlněného rouna tam, kde bylo potřeba. K našití vycpávek posloužila punčocha, která byla navlečená na figuríně. Bílá barva figurín ještě byla přestříkána na oranžovohnědou. Upravené figuríny sloužily pouze k profesionálnímu nafocení oděvů, ale pro výstavní účely byly objednány jiné.

Built-forms_2

Praktikantka Elizabeth Knight pracuje na úpravě figuríny.

Built-forms_3

Upravené figuríny pro focení oděvů do katalogu.

Collages240Collages239

Přes 50 let přestavoval The Ebony Fashion Fair publiku tmavé pleti exkluzivní dobovou módu. Vybrané oděvy ukazovaly na přehlídkových molech obraz krásných a úspěšných afroameričanů. Úkolem pro Daniela Olivera, architekta výstavy, bylo přehlídkový veletrh oživit. Při volbě barevné palety vycházel z barev samotných oděvů. Do navrhování plánu výstavního prostoru a výroby modelu byli zapojeni i studenti. Nebylo snadné najít jeden klíč pro tolik jedinečných oděvů představujících vrchol haute couture. Daniel Oliver zvolil tři základní témata – vize, inovace a síla (power), podle kterých pak rozdělil jednotlivé oděvy a umístil je do prostoru. Pro lepší představu vytvořil kulisy a do nich umístil malé figurky jednotlivých oděvů. Chtěl, aby i ostatní mohli vidět a cítit, jak budou vypadat v trojrozměrném prostoru.

bez názvu (4)

Daniel Oliver navrhl barevnou paletu a rozvržení výstavního prostoru.

bez názvu (6)

3D modely napomohly lepšímu vidění prostoru.

bez názvu (8)

Realizovaná výstava podle návrhů Daniela Olivera.

zdroj textu:

http://blog.chicagohistory.org/index.php/2014/05/the-chemistry-of-conservation/

http://blog.chicagohistory.org/index.php/2014/05/invisible-interventions/

http://blog.chicagohistory.org/index.php/2014/05/establishing-lasting-relationships/

http://blog.chicagohistory.org/index.php/2013/02/building-mannequin-forms/

http://blog.chicagohistory.org/index.php/2014/05/exhibition-design/

http://wwno.org/post/ebony-fashion-fair-changing-history-catwalk

http://en.wikipedia.org/wiki/Eunice_W._Johnson

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s