Burgos tapestry – příběh jednoho restaurování

Tina Kine (Conservator, Department of Textile Conservation, Metropolitan Museum of Art, New York)

Alice Blohm (Textile Conservator, New York)

Tapiserie s názvem „Christ is Born as Man’s Redeemer“ byla utkána patrně v jižním Holandsku v rozmezí let 1500 – 1520. Je čtvrtou ze série deseti tapiserií pojmenovaných „The Story of the Redemption of Man“ tedy o vykoupení lidstva. Než se však dostala do sbírek Metropolitního muzea v New Yorku, byla silně poškozena zubem času a také neznámým vandalem. V roce 1974 bylo rozhodnuto o započetí restaurování této cenné textilie, na němž se podílo bezpočet odborníků a trvalo celých 35 let.

DP171067

Tapiserie Christ is Born as Man’s Redeemer, Metropolitan Museum of Art NY, inv. č. MMA 38.28, rozměry 4,22 x 8 m

Co se týče zobrazených výjevů, byly čerpány z Písma stejně jako ze středověkých alegorií, poezie, dramatu plných záhad a morálních poučení. Série tapiserií na jedné straně ukazuje pád lidstva z milosti a jeho neschopnost odolat pokušení a na straně druhé Kristovo poslání smířit lidstvo s Bohem a tím dosáhnout vykoupení. Stromy, rostliny a vodní toky oddělují jednotlivé epizody. Autor tapiserie zůstal neznámý, ale lze říci, že jednotlivé výjevy jsou podobné dobovým deskovým obrazům holandských umělců např. Rogier van der Weyden. Kvalita tkaní a styl naznačují, že celá série gobelínů byla pravděpodobně vyrobena v Bruselu.

bez názvu (2)

Tina Kine

Tento gobelín spolu se sedmi dalšími měl od roku 1514 ve své sbírce Juan Rodrígues de Fonseca, biskup z Burgos. Po své smrti 1524 byla tapiserie spolu se třemi dalšími odkázána katedrále v Burgos, kde byla zavěšena až do roku 1926. Poté byly prodány Metropolitnímu muzeu v NY. Další záznamy jsou až z roku 1967, kdy byla oddělením pro konzervování textilu sepsána dokumentace o stavu (condition report). Z dokumentace lze vyčíst, že tapiserie byla neznámo kdy v minulosti rozříznuta na čtyři nepravidelné kusy pravděpodobně jako výsledek vandalství.

Než byly provedeny jakékoliv zásahy, byla celá tapiserie detailně zdokumentována. Celá plocha byla rozdělena hustou mřížkou, která místy kopírovala zobrazený výjev. Hustota políček byla cca 18 x 23 polí, které byly jednotlivě pojmenovány, a křížení bylo vyznačeno nití. Toto značení bylo zachováno až do závěrečné dokumentace celé tapiserie po dokončení restaurování. První věc, o které kurátoři spolu s restaurátory rozhodly, bylo odstranění všech nepůvodních oprav. Bylo to převážně ze dvou důvodů.  Pro opravy byl použit materiál s nestabilními vybarvením, což by mohlo být rizikové pro plánované čištění mokrou cestou. Dalším důvodem bylo, že záplaty mnohdy neodpovídaly okolním výjevům a zkreslovaly jej. Poté následovalo čištění. Tato část restaurátorského procesu byla dlouho odkládána s obavami, že se tapiserie poškodí. Celá textilie byla utkána převážně z vlněné příze s lokálním použitím hedvábných nití a celý její povrch byl pokrytý množstvím nečistot. Vzhledem k velikosti bylo nutné čistit všechny čtyři části odděleně, což znamenalo riziko, že dojde ke sražení a pozdějším nesrovnalostem při sesazování. Před samotným čištěním musely být všechny narušené části zašity do síťoviny, aby nedošlo k nežádoucímu rozvolnění vazby. Gobelín byl čištěn neionogenním detergentem Orvus WA pasta 3% roztok v deionizované vodě.

images (2)

DMC six-strand Embroidery Floss

Před samotným restaurováním musel tým řešit další problém a to najít vhodný materiál pro opravy. Jako nejvhodnější byl zvolen způsob dotkávání chybějících částí pomocí jehlou všitých osnovních nití (needle weaving). Hustota osnovních nití byla spočítána na 15 – 18 osnov na 1 cm. Pro nahrazení hedvábných nití byly po úvaze zvoleny DMC six-strand Embroidery Floss (bavlnky z egyptské mercerované bavlny). Ty byly pevnější než hedvábí a jejich lesk odpovídal hedvábí na tapiserii. Dostupná hedvábná příze nebyla pro tento účel použití tak kvalitní. Mnohem větší problém nastal při hledání vlněné příze. Současná vlněná příze byla v porovnání se středověkou příliš jemná (Merino vlna). Proto bylo nutné jet do Evropy a hledat místa s tradičním chovem ovcí. Nejvhodnější vlna byla s překvapením objevena v Českoslovenku. Bohužel vzhledem k tehdejší politické situaci (70. léta) nebylo možné získat potřebné množství pro restaurování. Nicméně vzorky z Československa se staly základem dalšího pátrání. Vhodná vlna byla nalezena až v Norsku, odkud byla transportována do New Yorku a tam spředena. Hledání a příprava vlněné příze trvalo 7 let.

Příze byla barvena kovokompexními barvivy Irgalan od výrobce Ciba Geigy (nyní Lanacron, vyrábí Huntsman, UK ).

V roce 1977 začalo restaurování hedvábných částí a v roce 1982 pak restaurování vlněných částí. Jednalo se však pouze o poškozená místa a díry vzniklé již v minulosti. V místech, kde chyběla část plochy gobelínu, bylo nutné zabrousit do literatury, zkoumat dobové obrazy a jiné gobelíny a dohledávat obdobná vyobrazení. Na jejich základě pak byly jednotlivé části zakresleny a dotkány. Zde bylo možné hodně vycházet právě z obrazů Rogiera van der Weydena. Některé scény z jeho obrazů byly téměř totožné s těmi na tapiserii.

images

Alice Blohm

Další rozhodnutí, před kterým tým kurátorů a restaurátorů stanul, bylo, jestli restaurovat řezy způsobené vandalem. Vyvstávaly otázky, zda se jednalo o nábožensky motivovaný čin. Zkoumáním trajektorií jednotlivých řezů však tato domněnka potvrzena nebyla. Zřejmě se jednalo o zcela náhodné vedení řezů. Po dohodě bylo přistoupeno o jejich opravení.

V roce 2001 bylo rozhodnuto o dotkání lemů k bordurám, které byly zachovány pouze ve fragmentech.

Podšívka byla řešena systémem pásů pomocné tkaniny, které byly svisle našité na zadní stranu gobelínu. Díky tomu je gobelín zpevněn tak, aby mohl být zavěšen a zadní strana je z velké části přístupná pro případné studijní účely.

V roce 2009 bylo restaurování gobelínu po 35 letech dokončeno. Gobelín byl instalován v nově rekonstruované Gothic Hall of Cloister.

bez názvu

Restaurovaná tapiserie instalovaná v rekonstruované Gothic Hall.

zdroj textu:

http://www.metmuseum.org/collection/the-collection-online/search/467650

U příležitosti dokončení restaurování této tapiserie bylo v témže roce uspořádáno v Metropolitní muzeu Sympozium s názvem Redemption: Tapestry preservativ past and present. Zde vystoupila Tina Kine a její příspěvek o celém restaurování můžete vidět zde:

další video popisující restaurování a jeho úskalí:

interview s Tinou Kine:

http://blog.mirrixlooms.com/tag/burgos-tapestry-project/

 

 

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s