Průzkum historické obuvi pomocí rentgenu

Sarah Glenn (Textiles Conservator, V&A Museum)

548e9714d534f4b1fbd66644e99549bf

Zdobené boty z 18. století, V&A Museum.

Součástí práce restaurátora je také prozkoumat a identifikovat materiály, z nichž je předmět konstruovaný. Jednou z technologií, které je možné při průzkumu použít, je rentgen. Pomocí rentgenových snímků je možné odhalit konstrukci a skrytá místa předmětů, které není možné jinak odhalit. Předměty jako například obuv a jiné oděvní doplňky, hračky i některé části oděvů mohou skrývat konstrukční prvky, jejichž odhalení může zásadně ovlivnit zvolený konzervační či restaurátorský postup.

Výsledky takového průzkumu jsou představeny na dvou příkladech rentgenových snímků obuvi provedených Joanne Hackett, (Senior Textile Conservator, V&A Museum) a Paulem Robins (fotograf).

Zdobené boty datované do 18. století

x-ray_t.70_and_a-1947_0

Rentgenový snímek zdobených bot z 18. století, V&A Museum.

Tyto boty ze sbírek V&A Museum jsou krásným příkladem obuvi na zvýšeném podpatku z 18. století. Svršek je potažený hedvábnou tkaninou, která je zdobená výšivkou a aplikacemi z kovových nití. Z rentgenového snímku pak můžeme vyčíst, že podešev je dvojitá a meziprostor je vyplněn měkkým zřejmě textilním materiálem (plsť?). To dávalo nositeli další centimetr výšky navíc. Konstrukce podpatku bohužel není zcela zřetelná, jelikož ji z bočního pohledu zakrývá výšivka. Ta je díky kovovým nitím velmi dobře viditelná.

Zlaté střevíčky od Andrese Perugia

5872385376fffc7c2007f97fbd2810d2

Zlaté střevíčky od Andrese Perugia, V&A Museum.

Tyto neobvyklé zlaté střevíčky byly navrženy designérem Andresem Perugia v roce 1941 pro obchod Saks Fifth Avenue. Byly navrženy tak, že prostřední část chodidla nemá žádnou oporu. Rentgenové snímky ukázaly, že pevná výztuha je umístěna až v podešvi bot. Bez této kovové výztuhy by boty při chůzi v prostřední části praskly. Rentgenové snímky tak pomohly lépe porozumět tomu, jak jsou boty konstruované. Boty byly nošeny ve 30. letech někým z Londýnské vyšší třídy. Nositelka měla zálibu v nočním životě, o čemž vypovídá i patrné poškození a opotřebovaní bot. Před tím, než se střevíčky dostaly do muzea, byly okopané části zatřeny zlatou barvou. Tyto nevhodné opravy však byly odstraněny a střevíčky byly vráceny do autentického stavu.

8dd5f32a0f9aaa47a46ff6ee7033936f

Zlaté střevíčky od Andrese Perugia, V&A Museum.

 

images

André Perugia s Jerry Stutz, 1958.

André Perugia (1893-1977) byl francouzský návrhář obuvi. Narodil se v Nice. Poté se učil v obchodě svého otce a ve věku 16-ti let v roce 1919 v Paříži otevřel vlastní obchod s ručně vyráběnou obuví. Spolupracoval s návrháři jako byli Paul Poiret, I. Miller, Charles Jourdan, Jacques Fath a Hubert de Givenchy.

Zdroj textu a obrázků:

http://www.vam.ac.uk/b/blog/conservation-blog/seeing-unseen

http://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Perugia

 

Zde bych upozornila na publikace k tomuto tématu:

https://textilrestart.wordpress.com/x-radiography-of-textiles-dress-and-related-objects/

https://textilrestart.wordpress.com/womens-dress-patterns/

 

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s