Využitie digitálnej tlače pri práci s textilom v múzeu

Klasickým postupom stabilizácie poškodených textílií v textilných reštaurátorských dielňach je podkladanie dofarbovaným materiálom v jednom odtieni, v rovnakej alebo čo najpríbuznejšej štruktúre a materiálovom zložení. Odtieň sa volí tak, aby čo najmenej narúšal celkový vzhľad textílie. V niektorých prípadoch, napríklad u kobercov, sa podľa charakteru výpadkov volí vo väčšine prípadov doplnenie osnovy a doviazanie chýbajúcich uzlov, buď podľa vzoru, ak je možné ho odčítať alebo voľbou najdominantnejšej farby.

V zahraničí existuje mnoho experimentálnych pokusov využívania ručnej maľby, sieťotlače alebo modernejšej technológie digitálnej tlače pri dopĺňaní vypadnutých častí textílie, niektoré metódy sa dokonca dostali do bežnej praxe.4985616_orig

Koberec po konzervátorskom zásahu, v detaile môžete vidieť výplň chýbajúcich častí pomocou tkaniny s digitálnou potlačou (Photography by Frances Hartog)

Koberec po konzervátorskom zásahu, v detaile môžete vidieť výplň chýbajúcich častí pomocou tkaniny s digitálnou potlačou (Photography by Frances Hartog)

Zaujímavým názorným príkladom je riešenie fragmentu koberca (784-1905) zo zbierok V&A Museum, ktorý bol utkaný v Španielsku v 16. storočí. V minulosti bol koberec síce reštaurovaný, ale pre súčasné požiadavky k vystaveniu nie veľmi vhodne, bolo nevyhnutné precíznejšie stvárnenie pôvodného námetu vo vypadnutých častiach. Pre splnenie tejto požiadavky bola navrhnutá a finálne aj vybraná práve digitálna tlač, ktorá sa preukázala ako najuspokojivejšia, pigmentové atramenty sú odolné voči vyblednutiu i vlhkosti, pri tlači nedochádza k zrážaniu materiálu. Nová textília bola vytvorená firmou Zardi & Zardi – spoločnosť, ktorá od roku 2004 prenáša najmodernejšou technológiou tlače verný obraz starých textílií a obrazov na plátno a úzko spolupracuje práve so sektorom kultúrneho dedičstva. Ako podklad bola zvolená ľanová tkanina, ktorá bola pred potlačením vypraná, aby v budúcnosti nedošlo k nežiadúcemu zmenšeniu materiálu, ak by bol napríklad koberec čistený mokrou cestou. Pred finálnou tlačou bolo nevyhnutné zhotoviť niekoľko pokusných vzoriek, aby sa vhodne nastavila farebnosť – čo najmenej vtieravá pre pohľad diváka (farebnosť o tón svetlejšia ako pôvodná a pod.).

viac info:

http://www.vam.ac.uk/content/journals/conservation-journal/autumn-2009-issue-58/digital-in-fills-for-a-carpet/


Egyptská tunika (zhotovená medzi rokmi 642-800 AD). Návštevníci múzea si môžu odskúšať repliku zhotovenú na základe originálu. (foto: V&A Photographic Studio)

Egyptská tunika (zhotovená medzi rokmi 642-800 AD). Návštevníci múzea si môžu odskúšať repliku zhotovenú na základe originálu. (foto: V&A Photographic Studio)

Trochu iným príkladom je využitie tlače pri egyptskej tunike taktiež zo zbierok V&A Museum (291-1891), datovaná je približne do 8. storočia nášho letopočtu. Originál reštaurovala v dielňach múzea Elizabeth-Anne Haldane. Objekt bol pripravovaný pre expozíciu The Medieval and Renaissance galleries. Postup reštaurovania kvôli veľkým výpadkom podkladovej, vlnenej tkaniny a vytkávanej výzdoby, bol v tomto prípade zvolený štandardne – celoplošné podloženie a skeletovanie. Avšak zaujímavý je nápad na projekt, ktorý pri tejto príležitosti vznikol. Hlavnou myšlienkou bolo priviesť diváka k inému pohľadu na tento unikátny predmet. Návštevník dostáva príležitosť vyskúšať si odev, ktorý sa nosil pred vyše 1200 rokmi. Snaha bola vytvoriť čo možno najviac autentickú podobu podľa originálu. Výroba originálnou technológiou by však bola finančne nezvládnuteľná kvôli obmedzenému rozpočtu. Preto vznikla finančne dostupnejšia alternatíva v digitálne tlačenej podobe, ktorú pre múzeum vyhotovila opäťfirma Zardi & Zardi.

viac info:

http://www.vam.ac.uk/content/journals/conservation-journal/issue-57/waking-the-dead-scientific-analysis-of-an-egyptian-tunic/

http://www.vam.ac.uk/blog/medieval-and-renaissance/a-replica-tunic-from-egypt-part-4

http://www.vam.ac.uk/channel/things/textiles/restoring_an_egyptian_tunic/

http://www.vam.ac.uk/content/journals/conservation-journal/autumn-2009-issue-58/behind-the-scenes-conservation-and-audience-engagement/


Replika posteľných závesov priamo in situ, v Adams National Historical Park.

Replika posteľných závesov priamo in situ, v Adams National Historical Park.

Treťou možnosťou využitia digitálnej tlače múzeom je zhotovenie kópie originálnych textílií. Príkladom je súbor hodvábnych posteľných závesov pochádzajúcich z 19. storočia z Adams National Historical Park. Kvôli nevyhovujúcemu stavu boli deinštalované a pre výstavné účely bola vyhotovená faksimília. Ako podkladový materiál bolo zvolené bavlnené plátno a najväčšou výzvou bola voľba čo najvhodnejšieho odtieňa novej textílie.

viac info:

http://www.museumtextiles.com/blog/category/digitally%20printed%20textiles


…tu sa môžete o probléme digitálnej tlače dozvedieť ešte viac:

Digitally Printed Textiles: Their Potential Use in Costume Collections and Living History Museums. by Camille Myers Breeze, 2002

http://cool.conservation-us.org/waac/wn/wn24/wn24-2/wn24-206.html

RCA/V&A MA dissertation ‚Digital Printing for Textile Conservation‘. by Cole Alice, 2007

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s