Oděvy kolínské buržoazie z 17. a 18. století, jejich průzkum a restaurování v Abegg-Stiftung

9de7c0b7d12fa04d24818e5cec71f2f6   bc5bf067fb69c5117e81259a448639d6   a8ca36066e4f7a0a83635a96cb463a86

Hessisches Landesmuseum v Darmstadtu vlastní 23 kusů ženských i mužských oděvů pro horní část těla. Nejstarší jsou datované do 17. století. Oděvy kdysi vlastnil sběratel Baron von Hüpsch, jenž během 18. století vytvořil kolekci oděvů buržoazie žijící v Kolíně nad Rýnem. Tato sbírka v současné době patří mezi jednu z nejvýznamnějších.

8a4687b19b2c5cfa141b51cbf77c2cff   688f54d77f21077f7de4ef828ef55d1b

Dochované oděvy tvoří jedinečný druh historického zdroje. Je nezbytné studovat obrazy, rytiny a sochy, abychom zjistili více o historii oblékání, o tom jak byly oděvy nošeny, kým byly nošeny a k jakým příležitostem. Můžeme vidět styl a siluetu určité módy spolu se všemi nezbytnými doplňky. Samozřejmě existují i písemné prameny, které nám objasňují dobové termíny, popisují různé individuální odlišnosti v odívání a jiné zvyky stejně jako obchodní či sociální pozadí doby. Nicméně se jedná o sekundární zdroje. Pro získání komplexního porozumění historickému oblékání je nutné zkoumat i dochované oděvy, přestože je jejich počet značně omezený. Oděvy jsou právě tím primárním zdrojem informací. Analýzou střihu a konstrukce, textilního materiálu, šicích nití, zdobení, přešívaných částí a oprav spolu s konzervováním a restaurováním nám umožňuje číst oděv a jeho historii jako psaný text. Propojením všech těchto zdrojů získáme kompletní znalosti o odívání a zvycích v dřívějších dobách.

I_04_31

8ba8634af0623b526b6141bbb289877a

 bez názvu (2)V letech 2003 – 2008 proběhl v konzervátorských a restaurátorských ateliérech nadace manželů Abegg (Abegg-Stiftung, Riggisberg, Švícarsko) projekt, který byl zaměřený právě na průzkum souboru těchto oděvů. Vzhledem k tomu, že k těmto oděvům neexistují žádné písemné materiály, byl hlavní důraz kladen na jejich textilně-technologický průzkum. Díky tomu byly detailně popsány krejčovské techniky 17. století, které například vedly ke zjištěním, že některé oděvy pocházejí ze stejných krejčovských dílen ba i od stejných rodin.

Projekt vedl Johannes Pietsch (životopis viz Lidé) a cílem bylo nejen oděvy důkladně prozkoumat, ale také navrhnout a realizovat jejich restaurování a vhodný způsob instalace. Na základě tohoto projektu napsal Johannes Pietsch rozsáhlou disertační práci pojednávající o vývoji krejčovských technik v 17. století a s detailním popisem každého ze zkoumaných oděvů. Oděvy tak mohly být dány do souvislostí s historií odívání té doby a současně byly přiřazeny i další dochované obdobné oděvy. Jedním z dílčích výsledků projektu také bylo objasnění historie sbírky oděvů v muzeu během 19. a 20. století, založené na průzkumu dřívějších oprav a konzervátorských-restaurátorských zásahů, jež na nich byly provedeny.

Kompletní disertační práce Johanna Pietsche obsahující výsledky průzkumů každého z oděvů – střihy, popis materiálů, technické vzornice a kresby včetně obrazové dokumentace je ke stažení v pdf verzi zde:

http://mediatum.ub.tum.de/node?id=619442

3d864e4208a49c7b82c2d4802884e30b

imagesCAZASJQV

Na základě této práce byla nadací Abegg (Abegg-Stiftung) vydána kniha s názvem Kölner Patrizier und Bürgerkleidung des 17. Jahrhunderts.bez názvu (3)

 

 

zdroje k textu:

http://creativemornings.com/talks/dr-johannes-pietsch

http://www.kostuemforschung.de/8455.html

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s