„Cover up!“ – výstava o kabátech a pláštěnkách 1630 – 1940

Bianca M. du Mortier – Keeper of costume, Rijksmuseum, Amsterdam

bez názvu (2)

„Jas aan! Cover up!“ výstava v Rijksmuseum, Amssterdam

Birthe Weijkamp – Conservator of costume in training, Rijksmuseum, Amsterdam

„Jas aan! Cover up!“ tak se jmenovala výstava Rijksmuseum, která byla otevřená od listopadu 2013 až do června 2014. Cílem bylo představit 40 kabátků, pláštěnek, kabátů a přehozů – tedy svrchních oděvů a jejich vývoj od poloviny 17. století až do 1. poloviny 20. století.

tumblr_inline_n14t805YH91rwfyqz

Pláštěnka, inventární číslo BK-1973-398, Rijksmuseum, Amsterdam.

více o výstavě: https://www.rijksmuseum.nl/en/whats-on/cover-up-coats-&-jackets-1630-1940

Jedním z vystavených předmětů byla i pláštěnka datovaná do let 1850 – 1856. Tato pláštěnka s kapucí byla pravděpodobně inspirována tradičním oděvem z francouzských kolonií v Severní Africe. Z primárně funkčního kusu oděvu, což byl bílý přehoz s kápí se nejprve stala součást uniformy francouzské armády, která v koloniální Africe působila a sestávala ve většině z místních obyvatel. Prostřednictvím armády se pak plášť dostal do Francie, kde svým orientálním vzhledem inspiroval dámskou módu. V polovině 19. století získal největší popularitu v podobě dámský módních pláštěnek. Tyto pláštěnky byly obvykle zdobeny výšivkou, střapci a třásněmi a součástí byla i kapuce. Říkalo se jim burnous nebo také bedouin či Talma. Talma podle známého francouzského herce Joseph Talma (1763-1826), který při svých představeních nosil římskou tógu.

tumblr_inline_n14t6hpfFD1rwfyqz

Pláštěnka, inventární číslo BK-1973-398, Rijksmuseum, Amsterdam.

Další info o předmětu a detailní fotky najdete na stránkách Rijksmuseum:

http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.11617

Tato pláštěnka je vyrobena z jemných hedvábných tkanin. Vrchní tkanina má krémovou barvu, podšívka je světle zeleno-modrý satén s vytkaným čtvercovým vzorem. Okraje jsou zdobeny ornamenty vytvořenými našitou sutaškou dvou barev. Spodní okraj je zakončen třásněmi také dvou barev. Zapínání pod krkem tvoří hustě dostavená hedvábná stuha.

tumblr_inline_n14t8t2y5t1rwfyqz

Vytvoření reálné siluety pláštěnky pomocí korzetu, sukně z netkané textilie a ramenních vycpávek.

Pláštěnka se nosila jako svrchní oděv přes šaty s krinolínou. Cílem instalace bylo ukázat, jaký tvar pláštěnka skutečně měla, pokud se nosila přes šaty. Pro vystavení byla zvolena busta (tělo bez nohou a hlavy). Na tělo byla nejprve oblečena kopie dobového korzetu, aby bylo lépe vidět linii pasu pro umístění krinolíny. Krátká krinolína pro tento účel byla ušita z pomocného materiálu – netkané textilie, který udrží potřebný tvar a navodí dojem sukně držené krinolínou. Na závěr bylo nutné vycpat ramenní část tak, aby bylo zdání šatů ukrytých pod pláštěnkou dokonalé.

Literatura: Cumming , Valerie , et al , The dictionary of fashion history , Berg 2010

Young , CH , A century Dutch Fashion, Amsterdam , 1941

The Integrated Language Database ( Historical dictionaries on the Internet) , http://gtb.inl.nl/

další info

http://whereamsterdam.com/EN/EXHIBITIONS/Jas-aan-Cover-up.html

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s