Príprava predmetov na výstavu ‚Diaghilev and the Golden Age of the Ballets Russes‘

Nikolai Roerich (návrhár), kostým pre tanečníčku v predstavení Le Sacre du printemps, 1913. © Victoria & Albert Museum, London.

Nikolai Roerich (návrhár), kostým pre tanečníčku v predstavení Le Sacre du printemps, 1913. © Victoria & Albert Museum, London.

Výstava „Diaghilev and the Golden Age of the Ballets Russes“ bola prezentovaná vo V&A Museum v Londýne v termíne 25. September 2010 – 9 Január 2011.  Predstavila viac než 130 originálnych kostýmov, návrhov, malieb, sôch, tlačí a kresieb, fotografií a plagátov z čias Ballets Russes.

Diaghilev costumes on headless mannequins in the Textile Conservation studio

Diaghilevove kostýmy inštalované na figurínach čakajúce v reštaurátorskej dielni.

Susana Hunter dokončuje jeden z kostýmov z Le Chant du rossignol.

Susana Hunter dokončuje jeden z kostýmov z Le Chant du rossignol.

Costume worn by Alice Nikitina as Flore in Zéphyre et Flore designed by Georges Braque, 1925,Museum no. S.838&A-1980 Victoria & Albert Museum, London

Kostým nosila Alice Nikitina ako Flóra v Zéphyre et Flore, návrh: Georges Braque, 1925, © Victoria & Albert Museum, London

Ballet Russes bola najinovatívnejšia tanečná skupina/spoločnosť 20. storočia spolupracujúca s významnými umelcami, skladateľmi, choreografmi, tanečníkmi a módnymi návrhármi. Bola založená vplyvným impresáriom Sergejom Diaghilevom (1872–1929) v Paríži v roku 1909. Spoločnosť kombinovala ruské a západné tradície s dávkou moderny, vzrušovala a zároveň poburovala obecenstvo dokonalým splynutím choreografie, hudby a dizajnu. Diaghilevov úspech závisel predovšetkým na jeho schopnosti spojiť do hromady najkreatívnejších umelcov vtedajšej doby. Neváhal osloviť výtvarníkov ako Léon Bakst, Natalia Goncharova, Pablo Picasso, Henri Matisse alebo Giorgio de Chirico. Tak sa stalo, že najvýraznejšie smery zo začiatku 20. storočia vrátane futurizmu, kubizmu alebo surrealizmu sa ocitli na baletnom pódiu.

Obzvlášť zaujímavou súčasťou prípravy výstavy bolo konzervovanie a reštaurovanie vybraných predmetov, na ktorom sa podieľal celý tým odborníkov. Obzvlášť pre textilných konzervátorov to bola obrovská výzva, kedže mali možnosť pracovať s nádhernou kolekciou kostýmov (V&A Museum vlastní najväčšiu kolekciu kostýmov z Ballets Russes, na výstave bolo prezentovaných 65 kusov).

Vo videu pripravenom k výstave http://vimeo.com/20781661 môžete nahliadnuť priamo do procesu prípravy výstavy v konzervátorských dielňach – v zázname je napríklad veľmi dobre vidieť, ako inštalovať veľkorozmerné textílie, ako pripraviť kostým pre výstavu od vhodného ošetrenia až po jeho inštaláciu, zaujímavé riešenia obalov z materiálu TYVEK®.

Na očistenie povrchu kostýmov konzervátorka používa jemný japonský štetec a múzeujný vysávač. Údržba predmetov okrem tej po skončení výstavy prebehla počas trvania výstavy dva krát.

Na očistenie povrchu kostýmov konzervátorka používa jemný japonský štetec a múzeujný vysávač. Údržba predmetov okrem tej po skončení výstavy prebehla počas trvania výstavy dva krát.

Pri deinštalácii výstavy sa taktiež kládol dôraz na precízne ošetrenie predmetov šetrným spôsobom. Všetky kostýmy boli dôkladne vysaté a tie, ktoré boli vystavené voľne v priestore, boli ešte pred finálnym zbalením umiestené do mrazničky po dobu troch dní. Mráz ochráni textíliu, prípadne zabije prítomný hmyz. Keďže výstava bola putovná, predmety sa po očistení uskladnili do cestovných bedien, kostýmy ostávali priamo na figurínach, čím sa zamedzilo zbytočnému manipulovaniu s citlivým materiálom, každý kostým mal na mieru ušitý obal a v bedni bol ukotvený tak, aby nedochádzalo k jeho pohybu a poškodeniu.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s