Archeologické čepice ze Špicberských ostrovů

mutsje_2

Carola Holz, Rijksmuseum, Amsterdam

příspěvek z Textile Sympozium 7. – 8. října 2013 v Rijksmuseum, Amsterdam

Mezi lety 1979 a 1981 proběhly pod vedením Arctic Department of The University of Groningen tři archeologické expedice na Špicberské ostrovy v Severním ledovém oceánu. V 17. století se zde nacházela holandská velrybářská osada, jejíž pozůstatky byly cílem archeologického výzkumu. Archeologické nálezy zahrnovaly kromě velkého množství předmětů také textilie nalezené v hrobech původních osadníků. Jednalo se převážně o ponožky, košile, kabáty, kalhoty a 37 fragmentárně i kompletně zachovalých čepic.

Čepice byly konzervovány v 80. letech, což zahrnovalo především čištění. Část tohoto souboru čepic pak byla přijata do sbírky Rijksmusea v Amsterdamu. Zde bylo rozhodnuto o jejich vystavení v nově vznikající stálé expozici. Vzhledem k tomu, že čepice od doby jejich vyzvednutí a konzervace nebyly nikdy vystaveny, bylo nutné dokončit konzervační zásah a navrhnout a vyřešit způsob jak vystavení, tak i uložení. Tento úkol řešila konzervátorka Rijksmusea Carola Holz.

Jedná se o pletené čepice z vlněné příze. Čepice mají zaoblený zvonový tvar a při pletení byly střídány různě barevné příze k vytvoření pruhování, melírování a jiných úžesně barevných vzorů. Barevnost se velice dobře zachovala. Kurátor Jan de Hond se domnívá, že barevnost a vzorování čepic mohlo sloužit jako rozeznávací znamení jednotlivých osadniků, proto jsou všechny čepice barevně odlišné a nenašly se žádné dvě, které by byly totožné.

Za účelem vystavní bylo rozhodnuto o zpevnění a zajištění trhlin či chybějících míst na čepicích použitím pomocného materiálu. Nejprve byl testován typ materiálu, který bude použit na doplnění. Po vizuálních zkouškách byl zvolen bavlněný flanel. Bavlněný materiál oproti vlněnému nebude přitahovat hmyz a počesaný flanel je tažný, tvárný navíc velmi příjemně doplňuje mírně zaplstěnou pleteninu. Odstíny pro obarvení pomocného materiálu byly voleny s přihlédnutím k teplotě osvětlení v nové expozici, aby dokonale ladily s původním materiálem. Také byla snaha vytvořit na záplatách barevné vzory podle okolí trhliny čepice. Jednou z variant byl barevný tisk. To však nepůsobilo dobře a barva záplaty byla nakonec volena podle nejvíce zastoupené barvy okolí trhliny.

Režim vystavení byl nastaven jako šestiměsíční interval tzn. že polovina souboru čepic bude ve stálé expozici vystavena šest měsíců a poté bude vyměněna za druhou polovinu souboru. Z důvodu pravidelně se střídající výměny čepic bylo nutné vyřešit způsob ochrany předmětů, aby nedocházelo k jeho poškozování. Vnitřní strana čepic tedy byla pošita tylem, který by měl zabránit oděru pleteniny. Pro vystavení byly zhotoveny kovové stojánky firmou Dutch Mountings.

http://www.dutchmountings.nl

Na kovový stojánek byla připevněna výplň ve tvaru čepice z PE pěny potažená ochranným materiálem. Pro uložení byly vyrobeny papírové krabice, které je možné rozevřít pro pohodlné vyjmutí čepice na tvarované podložce.

Některé z čepic si můžete prohlédnout detailněji na stránkách Rijksmuseum

https://www.rijksmuseum.nl/en/rijksstudio/130547–loret-karman/collections/breiwerk-knitwear

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s